Bikin Panas!! Inilah (10 foto) wajah penyerang Paris Yang Dirahsiakan.


Paris: Media mula menyiarkan wajah penyerang di Paris dengan media Serbia mendakwa seorang penyerang itu ialah Ahmed Almuhamed, 25, yang memegang pasport Syria dan meletupkan dirinya dalam dewan konsert Bataclan, menyebabkan sekurang-kurangnya 80 orang terbunuh.

Daily Mail melaporkan, menurut akhbar Blic, Ahmed tiba dengan seorang lagi penyerang dari Greece sebelum ke Paris, 3 Oktober lalu.

Polis berkata, kedua-dua lelaki yang tiba di Greece bulan lalu, adalah antara tujuh penyerang berusia semuda 15 tahun.

Polis Perancis juga sudah mengenal pasti seorang lagi penyerang sebagai Omar Ismael Mostefai, 29, rakyat negara itu.


Media Perancis melaporkan dua daripada penyerang membawa pasport Syria dan seorang lagi mungkin pasport Mesir. - Dailymail

Sementara itu, Perdana Menteri Perancis Manuel Valls mengesahkan 103 mayat mangsa rangkaian serangan di Paris sudah dikenal pasti manakala 20 hingga 30 lagi masih menunggu pengesahan identiti.

Menurutnya, identiti mangsa yang belum dikenal pasti dijangka diperoleh dalam masa beberapa jam.

“Ini bukan mangsa tanpa nama. Mereka ada kehidupan namun menjadi sasaran ketika menghabiskan malam yang tenang di kafe atau konsert.

“Tiada pakar psikologi, doktor dan sukarelawan boleh menenangkan keluarga mangsa,” katanya ketika menemui keluarga mangsa di Ecole Militaire, pusat krisis yang diwujudkan untuk keluarga mangsa.

Menurutnya, kerajaan akan mempercepat proses dokumentasi serta memudahkan urusan berkaitan.




12 terbunuh dalam serangan pejabat majalah kontroversi Paris



Imej video menunjukkan seorang pegawai polis (kabur) ditembak oleh lelaki bersenjata.

Sekurang-kurangnya 12 terbunuh dan empat mengalami kecederaan parah dalam serangan ke atas pejabat penerbitan majalah Charlie Hebdo di Paris, semalam.

Menurut jurucakap presiden, yang terbunuh termasuk editor majalah berkenaan, tiga kartunis politik dan seorang pegawai polis yang dilaporkan dibunuh dalam jarak dekat seperti dimuatkan dalam sebuah rakaman video.

"Tidak syak lagi, ini adalah serangan pengganas," kata presiden Francois Hollande sebelum dilaporkan akan mengadakan mesyuarat tergempar kabinetnya di Istana Elysee, semalam.

Tiga suspek terlibat




Suspek serangan terhadap pejabat penerbitan majalah Paris, dari kiri, Cherif Kouachi, dan Said Kouachi (kanan).
Serangan ke pejabat majalah Charlie Hebdo didakwa telah dilakukan tiga lelaki bersenjata lengkap di District ke-11 Paris dan mereka melepaskan tembakan di dalam ruangan pejabat berkenaan, beritahu seorang jurucakap polis Luc Poignant seperti dipetik CNN.

Serangan yang berlaku berhampiran kawasan bersejarah Place de la Bastille itu turut mencederakan sekurang-kurangnya tiga pegawai polis, ujarnya.

Suspek warga Perancis

Polis Perancis semalam telah mengenal pasti tiga suspek dan berkata seorang pernah disabitkan dengan tuduhan keganasan pada tahun 2008 kerana membantu pemberontakan Iraq dan telah dijatuhi hukuman 18 bulan penjara.

Dua pegawai polis yang tidak mahu namanya disiarkan, memberitahu kepada Associated Press (AP), suspek adalah warga Perancis iaitu Said Kouachi dan Cherif Kouachi, berumur lingkungan awal 30 an, dan seorang lagi, Hamyd Mourad, berusia 18 tahun, namun kerakyatan mereka belum dikenal pasti .



Kesan tembakan suspek terhadap cermin di pejabat penerbitan majalah Charlie Hebdo, Paris.
Salah seorang daripada pegawai polis berkenaan menambah, suspek ada kaitan dengan rangkaian pengganas di Yaman. Kini dua suspek telah diburu sementara seorang lagi dilaporkan telah menyerah diri.

Seperti pernah mendapat latihan ketenteraan, suspek bergerak dengan tangkas sebelum kemudiannya melarikan diri selepas melakukan serangan pada jam 11:30 pagi Rabu ke atas pejabat Charlie Hebdo.

Tindak balas hina Nabi

Serangan berkenaan dilaporkan sebagai tindak balas terhadap majalah yang pernah dilanda kontroversi dengan sindiran dan penghinaan kepada umat Islam termasuk menyiarkan karikatur Nabi Muhammad SAW pada tahun 2011 sebelum baru-baru ini pernah menghantar dalam Twitter kartun pemimpin ISIS Abu Bakr al-Baghdadi yang sedang diburu.

"Kami telah menuntut bela maruah nabi!" jerit suspek seperti yang didakwa oleh saksi kepada Sky News.

Pada 2011, pejabat majalah berkenaan pernah dibakar kerana menyiarkan karikatur kartun Nabi Muhammad selain pernah juga dibakar gara-gara menghina undang-undang Islam di cover majalah berkenaan.



Cherif dan Said Kouachi, yang melarikan diri selepas melakukan serangan berdarah Rabu lalu, terbunuh sebelum jam 4 petang (waktu tempatan) selepas pasukan khas bersenjata Perancis menyerbu bangunan yang dijadikan tempat persembunyian mereka bersama beberapa tebusan.

Serbuan mula dilakukan sekitar jam 8.30 pagi melibatkan pasukan khas Swat, penembak tepat dan helikopter tentera selepas pihak berkuasa menerima laporan berlaku insiden tembakan dan beberapa orang telah dijadikan tebusan di sebuah bangunan.


Bangunan terletak di Dammartin-en-Goele yang dilaporkan menjadi lokasi persembunyian dua suspek utama serangan Charlie Hebdo.

Tidak lama selepas adik beradik ini berjaya dibunuh, pihak berkuasa menyerbu sebuah pasaraya Kosher di timur Paris, di mana seorang suspek lelaki telah menahan sekurang-kurangnya lima tebusan di dalamnya.

Suspek yang dikenalpasti sebagai Amedy Coulibaly, 32, turut maut ditembak selepas pihak polis merempuh masuk pasaraya terbabit bagi menamatkan babak drama tebusan yang bermula sejak tengah hari Jumaat.

Coulibaly yang bersenjatakan senapang automatik ketika kejadian, merupakan seorang daripada dua suspek yang diumumkan pihak berkuasa Perancis pada Khamis lalu, sedang diburu kerana dipercayai turut mempunyai kaitan dengan serangan Charlie Hebdo.

Seorang lagi suspek wanita, Hayet Boumddiene dilaporkan membantu Coulibaly dalam kejadian di pasaraya Kosher berkenaan.


Amedy Coulibaly (kanan) maut ditembak di pasaraya Kosher yang terletak di Porte de Vincennes, Paris.

Bagaimanapun tidak semua tebusan di pasaraya Kosher dapat keluar hidup-hidup apabila 4 daripadanya terkorban dalam insiden malang berkenaan.

0 Response to "Bikin Panas!! Inilah (10 foto) wajah penyerang Paris Yang Dirahsiakan."

Catat Ulasan